Argument ur elevernas perspektiv
Bakgrunden till en samling argument på vita tavlan är att ena klassen jag hade hand om skulle iväg på teater och ville sluta lektionen tidigare än vanligt. Och absolut, jag är hundra procent för att elever ska få påverka sin undervisning och skolgång. Därför gjorde vi en övning av det och om klassen kunde ge några goda argument till varför de skulle få en kortare lektion så skulle jag släppa iväg dem. Resultatet?
”För att vi ska hålla oss vakna och pigga hela dagen. För att bussen går halv och vi ska äta i lugn och ro och inte stressa. För att vi ska hinna smälta maten. För vi har jobbat bra och ligger långt före.”
och sedan har vi de riktigt starka argumenten i form av:
”Vi äter för barnen i AFRIKA! För att vi är så sjukt söta. För att vi har SWAG! För att Hanna är en jättebra vikarie (den bästa faktiskt)!! För att vi har kommit på så många bra argument. Du kan få en kaka… ”
Ja, det var minst sagt underhållande att se dem stå och presentera sina argument. Visst fick de sluta tidigare för att hinna äta i lugn och ro, men sanningen att säga så var de så upptagna med att få skriva ner alla ”braiga argument” att vi förmodligen hade dragit över tiden om jag inte valt att bryta. De fick sina extra 2 minuter i matsalen och jag fick mig ett gott skratt. När själva argumentationen kring varför man ska få sluta extra tidigt blir viktigare och mer engagerande än att genomföra själva handlingen är det ganska fascinerade att vara lärare. Härliga, fantastiska ungar!